السبت، 19 سبتمبر 2015

قاعدة 20 دقيقة


قاعدة 20 دقيقة
انا كنت مدمن للعبه الكترونية، كانت بتاخد مني في الماتش الواحد من "20 الى +45" دقيقه، وفي العادة كنت بلعب من " 5 الى 10" ماتشات في اليوم الواحد.
لغايه اما حسبتي في الحياة طلعب اني قضيت 1372 ساعه من حياتي بلعب اللعبه.
بعدها قررت امسح اللعبه تماما، وبقى عندي وقت فراغ بكتأب فيه وبحس اني ولا حاجه في حياتي والفراغ ده ممكن يخلي عندي استعداد اعمل اي حاجه سيءه في حياتي تخدم الاكتئابات والفراغ..فقررت اشتغل بقاعده ال 20 دقيقه.
ايه هي قاعده ال 20 دقيقه باختصار:
هي ان في حاجات كتير في حياتي نفسي احققها ومستحيل احققها تقريبا..قررت ان اديها 20 دقيقه من حياتي..حتى لو مش هستفيد منها حاجه المهم يكون معاك كراسه صغيره بتدون فيها تاريخ اليوم وانك سجلت انك عملت الانجاز ده "والموضوع ده مهم جدا هقولك ليه قدام"
مثال:
1.      لما قريت عن منح كتير بره خصوصا في المانيا بشرط اجادة اللغه الالمانيه،فقلت يا رتني اتعلمت الماني من ساعه ثانوي، دلوقتي بقول ليه لا..وبدي 20 دقيقه في اليوم اتعلم فيها الماني بس "في عدة طرق انا بفضل احسنها هي انك تدور على برنامج rosetta stone وتنزل كورس الالماني..دور وهتعرف تنزلهم ازاي" او تستخدم موقع زي https://www.duolingo.com/ موقع سهل وبسيط ممكن تقضي عليه 20 دقيقه في اليوم تتعلم اللغه الي انت عايزها.
2.      كان نفسي ومنى عيني اتعلم فوتوشوب بدل ما احتاج لحد يعملي حاجه، دورت على حاجه اسمها photoshop crash course ده بيعلمك الفوتشوب كله في تسع ساعات، خصصتله 20 دقيقه في اليوم.
3.      العب رياضه في اليوم حتى لو هتتمشى بس 20 دقيقه.
4.      افتح قوس وحط 20 دقيقه لاي حاجه كان نفسك تعملها في حياتك
واكتب ابسط الحاجات زي انا امبارح مثلا كتبت في الكراسه بتاعت الانجازات "اني قابلت ناس جديده" معرفه الناس كنوز زي ما بيقابلوا..ده انجاز في حد ذاته لو عرفت حد جديد
- "طيب ليه كراسه الانجازات "
الفكره في كراسة الانجازات، انك مش متخيل ان في كم انجازات انت عملته في حياتك بدل ما كنت بتقضيها في وقت فراغ ..ومع الوقت لما تشوف ان انجازاتك في اليوم ده شويه..بتتحمس لا اراديا انك عايز تملى سطور الانجازات بتاعت النهارده
"طيب ليه 20 دقيقه"
20 دقيقه عقلك بيستوعب فيها..بعد كده الموضوع بيبقى ممل، او متعب ومرهق، 20 دقيقه مش هتلحق تزهق، وهتخش على حاجه تانيه تكتر من فكره الانجازات، هتلاقي فعلا ان الحاجات الي كنت مستحيل تعملها ..زي انك تتعلم حاجه او تخس او تكتسب اي حاجه في العالم تفيدك في شغلك او في حياتك مع الناس..
- اتمسك بالموضوع..حتى لو هتعمل 20 دقيقه واحده في اليوم تعمل فيها اي حاجه مفيده..



هناك 3 تعليقات:

  1. مشكور على طرحك فعلا كلامك منطقى
    وهذه المقاله تتحدث عن قاعدة 20 دقيقه
    يومك لايكفى لانجاز جميع مهامك ؟ استخدم قاعدة الـ 20 دقيقة

    ردحذف
  2. جميل، لكن هل استمريت عليها ؟
    يعني في أفكار كتير زي دي وبعد تلت اربع ايام الواحد بيكسل وبيرجع كما كان
    مشكلة الإنسان الأبدية، أو مشكلتي يعني

    ردحذف
    الردود
    1. حضرتك تعملي خطة معرفية تمشي عليها وتستعيني بمن يُشجعك وتُحاسبي نفسك هل نفذتي خطتك أم لا.
      يجب أن نتعلم باستمرار وإلا سنظل في مكاننا ولا نستطيع تنفيذ مراد الله منا من إعمار الأرض وعبودية الله عن علم ومعرفة به وبخلقه.

      حذف